Tuesday 19 April 2011

Singgah Di Kampung Pengantin Kuala Lumpur


19
042011

Penulis & En. Mohd. Yunus
Kampung Pengantin KL
16 April saya pergi ke Kuala Lumpur untuk menghadiri majlis perkhwinan Adik Fariha dengan tunangnya Mohd. Syukri di Kampung Pengantin. Kita pergi dalam satu rombongan yang terdiri daripada 25 orang dari Sarawak (Sibu). Kita sangat berterima kasih kepada Pn. Diana yang sudi menjemput kita untuk menghadiri perkahwinan anak perempuannya. Majlis tersebut berlangsung dalam keadaan yang gilang-gemilang.
Depan J'jempa D' lamo: Homestay Milik Datuk Sanusi Junit
Dewan Kampung Pengantin KL
Durian Musang King 
Dalam perjalan balik 17 April, kami sempat singgah di Pasar Borong Nilai 3. Apa lagi yang perempuan mulalah kabur mata tengok barang. Belanjalah mereka sehingga puas. Ada antara mereka terpaksa bayar bagasi Air Asia sampai RM200.00 kerana barang terlebih muatan. Mereka memang tidak kesah asalkan kepuasan membeli belah itu telah dinikmati. Saya dengan Cikgu Bos pula lain ceritanya. ‘Musang King’  menjadi sasaran. Pengelaman menimati keenakan Musang King itu sukar digambarkan walaupun harganya mencecah RM25 sekilo.  Dalam Van yang kami gunakan, kalangan perempuan merungut kerana bau durian, kita buat muka selamba sahaja. Buat muka macam orang tak bersalah. Janji dah makan durian Musang King. (Tidak terdapat di Sarawak)
Dewan Persandingan di Kpg Pengantin KL
Durian D24
Sampai di perkampungan Melayu Sepang ((nama kampung sebenar tak tahu) iaitu 20 minit nak sampai LCCT, kita singgah pula tepi jalan tempat orang berjual durian. Kita cuba durian D24 pula (Tak ada di Sarawak juga…). Aduh, sedap! Sampai menjilat jari. D24 ini gas duriannya sangat kuat. Dalam Van yang kita guna ke LCCT tersebut rasa nak meletup sahaja bom gas D24 dari serombong bawah. Sampai terkial-kial duduk menahan gasnya. Sampai di LCCT, keluar sahaja dari Van saya lepaslah gas D24 itu puas-puas. Baru lega.
Ibunya Pn. Diana Ujil
Fariha & Syukri
Bom Gas D24 meletup dalam kapal terbang Air Asia.
Kerana keletihan sejurus sahaja ‘bilun’ (istilah melayu Sarawak) meninggalkan landasan saya terlelap. Rasa sekejap perjalanan yang mengambil masa 2 jam dari Kl ke Sibu kerana saya tertidur sepanjang perjalanan. Bila saya bangun, cikgu Saadiah (isteri Neng Bougenvilla) yang duduk bangku depan saya  memberitahu saya yang dia ada 2 kali tercium bau gas itu. Saya terkejut rupa-rupanya semasa saya nyenyak tidur bom D24 itu meletup lagi sampai dua kali. Aduh malu le juga. Tapi buat aja le muka selamba macam orang tak bersalah. Dalam hati menyebut.. ‘ Ah! peduli apa janji aku dah meninkmati Musang King & D24. Siapa kena bom biarlah bukan dia boleh bom saya balik. Begitu le ceritanya singgah di kampunng pengantin KL bersama Cikgu Pn. Diana Ujil (Emak NANI Mentor 4)
Rombongan Dari Sibu Sarawak

No comments:

Post a Comment